Zollhaus-Blumberg is het grootste station van de Wutachtalbahn. Het heeft in het bijgebouw aan de linkerzijde (gezien vanaf de straatzijde) een Wartezaal voor Ie en IIe Klasse én een voor de III Klasse, alsmede een Vorhalle en Gepäckraum. In het hoofdgebouw is een Abfertigungsraum en een Fahrkartenraum. Ook bevindt zich daar de trap naar de 1e etage en een kamer voor het personeel. De bovenruimte is een woning voor treinpersoneel en tegenwoordig zetelt hier Bahnbetriebe Blumberg de exploitant van de Sauschwänzlebahn. Aan de rechterzijde (gezien vanaf de straatzijde) is een Güterhalle geplaatst die ook nog is uitgebreid. Daarin is het Museum van de Museumbahn gevestigd. Van dit gebouw is een 1 op 100 tekening gemaakt op basis van foto’s en de originele tekeningen uit 1890. Er zal hiervan een (deels opengewerkte) maquette gemaakt worden die op de modelbaan geplaatst zal worden.

Bovenstaand de plattegrond van het station en onderstaand het hoofdgebouw in het midden.


Bovenstaand de Güterhalle die als Museum van de Museumbahn in gebruik is.

Stellwerk
Op het emplacement is tevens de voormalige Reiter Stellwerk uit Konstanz geplaatst.
Daartoe is het Faller model 120107 benut.
En natuurlijk op de modelbaan prijkt dit Stellwerk type Bruchsal G uit 1886 daar ook boven een afstelspoor dat vroeger bij de Güterhalle eindigde.
Nu staan er museumstukken op het deels overbouwde spoor.
En daarvoor is het eindspoor van de 3-er Ringzug naar Immendingen.

Het emplacement van het station is in de loop der jaren meermaals veranderd en aangepast aan de behoeften van het spoorbedrijf. Wat ik heb kunnen vinden is hieronder weergegeven.

In het midden is het AWTB 2025 spoorplan (Gleisplan) weergegeven. Dat is om het Spoorbedrijf op de modelspoorbaan wat te kunnen intensiveren uitgebreid. Zo is het uithaalspoor (rood) verlengd en vormt de toegang tot het schaduwspoor en schaduwstation. Aan de bovenzijde (stationszijde) is het spoor onder perron 2 doorgetrokken en aangesloten op het hoofdspoor.
En een Hosenträger is een dubbele spoorverbinding die zich als een kruis toont, overeenkomstig het bovenstuk van een leren broek uit Zuid Duitsland.
De ‘Hosentrager’ uit 1978 is in ere hersteld en opgenomen.

Perron 1 is eveneens uit de 2024 situatie ingepast als eindspoor voor de 3-er Ringzug uit Immendingen. De werkelijkheid is daarmee met enige kwinkslagen vertaald naar de modelbaan. Dat leidt tot onderstaand spoorplan.

Hiermee is doorgaand verkeer over de blokken bk23 en bk26 mogelijk. Vanuit de perronsporen bk29 en bk22 kunnen treinen alle kanten op. terwijl omlopen van loks via bk28 en het hoofdspoor mogelijk is. De treinen uit Immendingen komen op bk30 aan terwijl bk27 als afstelspoor gebruikt kan worden.