Al in 1875 waren er plannen om de bestaande spoorlijn Neustadt-Lenzkirch-Bonndorf te verlegen en aan te sluiten op het traject Immendingen – Lauchringen – Waldshut. Zo zou een verbinding zijn ontstaan die doorgaand spoorverkeer mogelijk gemaakt zou hebben. Maar het is er destijds niet van gekomen. Ondernemers uit Lenzkirch hebben het trace nog wel een keer laten onderzoeken, zo schreef ik in 2020 in mijn BNLS-draadje.

De beelden van dat onderzoek tonen we u hier. In de modelspoorbaan Alt-Wutachtalbahn is een klein stukje van dit geprojecteerde spoortrace opgenomen en vinden we de halte Schwaningen. Maar de verbinding met de modelspoorbaan Lenzkirch blijft vooral virtueel. Lees hier dat BNLS-draadje Baan in de tropen. Je kunt je oriënteren door in de spoorkaart van openrailway.org te kijken.

Een eerste schets van de Ausbaustrecke; gemaakt zonder de verkenning van het landschap
Beeld van de spoorlijnen rondom Lenzkirch
De verkenning van het landschap laat een gematigd stijgend beeld zien tot Schwaningen. Daarna moeten mogelijk net als in de Wutachtalbahn lussen (en dus tunnels en viaducten) worden aangelegd om hoogte te winnen en binnen het gewenste hellingspercentage van 1% te blijven.
Deze tabel laat zien waar de bouwers tegen aan zullen gaan lopen om deze Ausbaustrecke te realiseren.

Inmiddels is een klein deel; van deze Ausbaustrecke gerealiseerd. Er liggen rails van Weizen naar Schwaningen. Er daar zal de BS300 Schi-Stra-Bus over gaan rijden. Na Schwaningen zal deze over de B315 zijn weg vervolgen naar Bonndorf waar de trein naar Lenzkirch kan worden benut.