Het ontwerp van de Alternatieve Wutachtalbahn (versie 2025) is gebaseerd op het echte tracé dat op OpenRailwayMap bekend is als traject 4403 en loopt van Zollhaus-Blumberg via Fützen naar Weizen. <Type ‘Futzen’ als zoekterm in de OpenRailwayMap>. Aan weerskanten sluit de museumspoorlijn aan op regulier spoor van het traject 4403. Vanuit Weizen via Lauchringen naar Waldshut en van Zollhaus-Blumberg naar Immedingen. Het is een Meisterwerk der Ingenieurskunst wat ook in Band 16 Historischer Wahrzeichen der Ingenieurbaukunst van de Bundesingenieurkammer (zie hieronder) te lezen is.
In het AWTB 2025 Ontwerp is gekozen voor het volgen van het werkelijke trace met enkele versimpelingen en uitbreidingen. Alternatief is dus op zijn plaats want het is geen exacte kopie. tegelijkertijd is geprobeerd trace en posities van stations, tunnels, bruggen en viaducten zoveel mogelijk in te passen. Maar op een modelbaan blijft het woekeren met ruimte en teveel willen is ook niet bevorderlijk voor het resultaat.
Onderstaand is het voorlopig schematisch ontwerp van de modelbaan weergegeven. Daarin zijn de blokken & melders, wissels en seinen opgenomen. Zichtbaar afwijkend zijn het BW Betriebswerk als Versolgungslage op Fützen BW (in het midden), Holzverladung bij de halte Wutachblick en het schaduwstation (Abstellbahnhof) (onder) met verbindende sporen (links). Hiermee is het mogelijk gemaakt om zowel vanuit Zollhaus-Blumberg als Weizen via het schaduwstation te kunnen rijden om van daaruit weer op het zichtbare deel van de modelbaan te komen. Het hoofdtracé loopt van Weizen (linksboven) via Grimmelshofen, Fützen, Epfenhofen naar Zollhaus-Blumberg. Getracht is de werkelijke topologie van het traject 4403 te volgen.

RocRail ontwerp met voorlopige nummering van blokken, wissels en seinen.
Het ontwerp 2025 gaat uit van 16 modules van meestal 610×1220 mm en enkele uitbreidingen om het bochtenwerk op te lossen. Deze modules worden de komende jaren gebouwd.

Te zien is dat het originele trace 4403 van Weizen naar Zollhaus-Blumberg van rechtsboven linksom naar rechtsonder gevolgd wordt. De links naar de verschillende trace pagina’s (stations, tunnels , bruggen en viadukten) worden allengs uitgebreid en toegevoegd.
940_3bcca8-f5> |
Brücke B314 Grimmelshofen 940_53a478-1c> |
Halte Lausheim Blumegg 940_339211-45> |
Weilerkehrtunnel 940_6b5291-97> |
940_e3723f-6a> |
Grimmelshofentunnel (Spiegelhalde) 940_9e20a5-5a> |
940_67ba52-39> |
Kleine Stockhaldertunnel 940_918025-53> |
Grosse Stockhaldertunnel 940_e8d370-b7> |
940_688e93-ee> |
940_3a3467-d5> |
940_418974-9d> |
Tunnel am Achdorfer Weg 940_3a6e6b-f6> |
940_3f99c2-9c> |
940_e44c39-2c> |
Kommenbachbrücke L214 940_bd7651-d2> |
940_ebb0a4-a5> |
Buchbachtunnel 940_9a1656-ae> |
940_ab4771-52> |
940_817b0b-38> |