Er is een schaduwstation met 3 locaties op niveau 0 en 1 onder meerdere modules gepositioneerd. De 3 locaties zijn onderling verbonden inrijd- en uitrijdsporen en met met lussen waardoor ook ondergronds treinen in andere posities kunnen worden geplaatst. Ook zijn inrijd- en uitrijd-blokken gebruikt om treinen / locomotieven naar het schaduwstation te dirigeren zonder de route aldaar vooraf te kennen.

  • Abstellbahnhof 1 (AB1) omvat drie sporen (groen) en een gemeenschappelijk richting-wisselspoor (keerlus) (rood) met AB2
  • Abstellbahnhof 1 (AB2) omvat drie sporen (oranje) en een gemeenschappelijk richting-wisselspoor (keerlus) (rood)met AB1
  • Abstelbahnhof Tunnel (ABT) omvat twee sporen (paars) om ondergronds inhalen of wegzetten mogelijk te maken

De drie sporen van de schaduwstations zijn elk opgesplitst in 1 opstelspoor (meerdere (3) virtuele secties) voor elke richting (2x dus) en een spoor voor langere treinen (in beide richtingen).

Om ondergronds verkeer mogelijk te maken zijn volgende verbindingen met inrijd- en uitrijdsporen en lussen gerealiseerd:

  • Lus van AB1 naar AB2 (ZB zijde rechts) (bk50-bk51) (groen naar oranje) (via wisselstraat)
  • Lus van AB2 naar AB1 (GH zijde links) (bk56) (paars/groen naar blauw) (via passage)
  • Wisselstraat om van niveau 0 naar niveau 1 te wisselen (paars gestippeld)

In het schaduwstation zullen bewakingscamera’s in de vorm van IP-cams PoE worden toegepast om op cruciale punten overzicht te kunnen houden. Deze beelden worden verzameld in een NVR systeem en zullen worden getoond op een monitor. De beoogde ondergrondse locaties voor deze webcams zijn:

  • In/Uitgang Schaduwstation AB1 AB2 ABT (Links) (onder BW Fützen)
  • In/Uitgang Schaduwstation AB1 AB2 ABT (Rechts) (onder Epfenhofen Viadukt)
  • Wisselstraat (Links) (onder Fützen Viadukt)
  • Klimspiraal Buchberg