De Alternatieve Wutachtalbahn heeft een klassiek seinsysteem met zogeheten Formsignale (Arm/Vleugelseinen) die in drie vormen voorkomen op deze modelbaan. Hoofd-seinen, Voor-seinen en Sperr-seinen. Bron (c) beelden seinen. Toepassing volgens het DB Seinsysteem.

Enkele vleugel aan

het einde van een blok (doorgaand spoor)

Hp0 Stoppen

Dubbele vleugel aan

het einde van een blok

(invoegend spoor) (splitsend spoor)

Hp1 Doorrijden toegestaan

Hp2

Langzaam rijden

Geplaatst direct onder een

Hoofdsein als voorsein

voor het volgende blok

Zelfstandig geplaatst als voorsein

voor het volgende blok

in principe komen Vr0/Vr1 seinbeelden

en ook Vr2 seinbeelden voor bij

(invoegend spoor) (splitsend spoor)

Sperrsignale met seinbeelden Sh0 en Sh1 (op mast of als dwergsein)

Daar waar gerangeerd wordt (zowel op rangeersporen als op emplacementen) maar ook in stations direct onder de hoofdseinen geplaatst t.b.v. ontheffing rangeerritten

De seinen worden straks bediend vanuit het treinbesturingsprogramma RocRail en kunnen straks ook manueel bediend worden vanuit het CTC fysieke bedieningspaneel.

De vleugels van de seinen worden straks met mini steppermotoren aangedreven die via DCC seinbeeld-opdrachten ontvangen. Daartoe worden in 2025 sein-stepper-decoders ontworpen en daarna toegepast.

Er komen ook wisselseinen (wissel-lantaarns) in het zichtbare deel van de modelbaan. Bron (c) TH EMT Weichensignale. Deze worden ook toegepast bij een Railklem (Gleissperre).

Tenslotte komen er een serie seinborden langs het spoor om instructies te geven aan de machinist zoals fluiten (P) en luiden (L) en komende situaties aan te kondigen zoals Station (S of Trapezium bord) , Halte (H), Aanvang (A), Einde (E), Overwegen (V)(^), toegestane snelheden (driehoekig bord met snelheid), wisselgrensteken ed. Bron (c) KoTol 2012