Het ontwerp voor de Alt-(ernatieve) Wutach Tal Bahn AWTB 2025 is gebaseerd op de Strecke 4403 tussen Weizen en Zollhaus-Blumberg. Het op de modelspoorbaan gemodelleerde trace komt grotendeels overeen. In onderstaande tabel is de relatie tussen de modules en het echte trace 4403 opgenomen.

Module WZ1

Weizen Bahnhof met Weilerkehrtunnel (en onzichtbare afslag naar Schaduwstation)

Module WZ2

Klimspiraal voor uitrit vanuit Bahnhof Weizen naar Schaduwstation

Module WU

Wutachbrücke (3 visbuikbruggen) over de Wutach (Grimmelshofen tunnel)

Module GH

Grimmelshofen Bahnhof en de Kleine en Grosse Stockhalder (kehr)tunnel (klimspiraal)

Module FV

Fützen Viadukt (hier 3 visbuikbruggen ipv 4)

Module FU

Fützen Bahnhof, Goederenperron en Segmentschijf

Module BW

Lokloodsen, BW, Verzorgingsporen met faciliteiten

Module WB

Halte Wutachblick en Houtverlading (Achdorferweg Tunnel)

Module EP

Bahnhof Epfenhofen

Module EV

Epfenhofen Viadukt (Pendelviadukt met 4 kastenbruggen ipv 8)

Module BBL

Biesenbach viadukt Links (met 5 visbuikbruggen ipv 7)

Module BBM

Biesenbach viadukt Midden

Module BBR

Biesenbach viadukt Rechts

Module BB

Buchbachtunnel (klimspiraal van niveau 6 naar 2 en van niveau 2 naar 0)

Module ZB1

Bahnhof Zollhaus Blumberg met stationsgebouw

Module ZB2

Bahnhof Zollhaus Blumberg met tunnel naar schaduwstation

En dan hier het fysieke sporenplan zoals het ontwerp 2025 eind juli 2025 er voor staat:

Zichtbaar is dat het Schaduwstation en toeleidende sporen (gestippeld) zich voornamelijk op niveau 0 bevinden. Via een klimspiraal in de BB en ZB1 modules wordt Bahnhof Zollhaus-Blumberg bereikt. Ook is er een lange lus tussen AB1 en AB2 die rechts zichtbaar is als blauw gestippeld en zich op 0 niveau bevindt. De klimt evenwel naar ABT wat op niveau 1 ligt om zonder kruisingen over AB1 en AB2 te kunnen rijden. Het spoor voegt zich via een wisseltracé weer bij de toeleidende sporen van AB1 en AB2 en biedt zo mogelijkheden om ondergronds treinen in andere posities te brengen.

Bovengronds is het trace van Weizen via Grimmelshofen, Fützen en Epfenhofen naar Zollhaus Blumberg zichtbaar. Daar kan in 2 richtingen gereden worden omdat de genoemde locaties allemaal (hier enigszins gebogen) inhaalsporen kennen. Ook zijn de posities van de Bahnhöfe, als ook de overspanningen van de viadukten en bruggen te zien. Tenslotte zijn haaks op de projectie van de sporen de alignementen (stijgen, dalen) zichtbaar gemaakt.

Met licht oranje zijn de beoogde locaties van heuvel/berg partijen ingetekend waarin de tunnelsporen aan het oog onttrokken worden en tevens landschappen (scénes) worden afgebakend.