De klimspiralen in de AWTB 2025 zijn gebouwd volgens het Lüssi principe zoals dat te vinden is op de Benelux Spoor Encyclopedie. De minimaal te overwinnen hoogte per spiraal is 75 mm. Bij een Radius R2 van 415 mm leidt dat tot een klimweg van 2608 mm en dus 2.9 %. Bij een radius R3 van 357,5 mm leidt dat tot een klimweg van 2246 mm en dus 3.3%. Daar trek je geen lange sleep wagons met één locomotief louter op adhesie omhoog. Maar anders dan de echte Wutachtalbahn, die maximaal 1% stijging kent omdat dit een Strategische Umgehungsbahn (Kanonnenbahn) is, rijden er op de AWTB alleen korte treinen en treinstellen die deze stijging wel aan kunnen. Om de grip maximaal te maken zal er wel verkanting volgens NEM 114 worden toegepast. Zie ook dit BNLS-draadje hoe. De verkanting in de R2 en R3 spiralen zal 1 mm bedragen.
Er zijn drie klimspiralen:
Klimspiraal Buchbergtunnel
Onderstaand is de klimspiraal Buchbergtunnel weergegeven waarin de buitenspiraal R2 vanaf niveau 6 (Biesenbach) een daling naar niveau 2 (Zollhaus Blumberg) (paars) wordt bereikt. Daarbinnen ligt een binnenspiraal R3 vanaf niveau 0 een klim naar niveau 2 (geel) wordt gerealiseerd. Op niveau 0 is de lus van Schaduwstation AB1 naar Schaduwstation AB2 te zien (groen). De uitrijdsporen op niveau 2 gaan naar Bahnhof Zollhaus Blumberg.

Klimspiraal Weilertunnel
De klimspiraal Weilertunnel bij Weizen kent feitelijk drie klimtrajecten.

Tevens is het spoor op Bahnhof Weizen te zien dat in de modelbaan langzaam klimt van niveau 1 naar niveau 2. (groen)
Klimspiraal Grimmelshofen
Rondom de Kleine en Grosse Stockhaldertunnels bij Bahnhof Grimmelshofen is een derde klimspiraal aangebracht. Deze klimt van de ingang van de kleine Stockhaldertunnel omhoog van niveau 3 naar niveau 4 in een radius R3 en ontsluit het Fützen Viadukt.

Onder het Bahnhof Grimmelshofen (niveau 3) liggen op niveau 0 de verdekte uitrijdsporen van het schaduwstation.