Het Fützen Viadukt of Futzen Talübergang is in het echt een brug met vier visbuik-bruggen van elk 37,5 m lang en daarmee meet het viadukt 153 meter en is 28 meter hoog. De drie pijlers zijn van gemetselde steen bezet met natuursteen. Hieronder een eigen foto (c) uit 2021 van het viaduct op een bewolkte dag.

Van het viaduct is een 1 op 100 tekening gemaakt gebaseerd op foto’s en de originele tekeningen uit 1890.

Uiteindelijk passen op de modelbaan AWBT 2025 maar 3 overspanningen (115 cm) en dus laten we pijler 3 en overspanning 4 achterwege. De hoogte van 28 cm van de 2e pijler is wel realiseerbaar. De pijlers worden naar verwachting via een 3D-print gemaakt.
Hiernaast is de 2e pijler met een zichtbare hoogte van 28 cm afgebeeld in voor en zijaanzicht 1:100 getekend.
Ook zijn de vrije profielen voor treinen van beide beoogde sporen te zien.
De dwarsdoorsnede van de te plaatsen visbuikbrug met brugdek en oplegconstructie (rolscharnier en scharnier) is eveneens ingetekend

Hieronder is de visbuik-brug 1:100 met een lengte van 38,5 cm weergegeven met daarbij op de P8 BR38 (Pruisische P8) (LüP 214 mm) zoals die als BR 38-1772, BR 38-3199 en BR 38-2460 (2455 Posen) ook op de Wutachtalbahn verkeerde. Dit geeft een indruk van de 1:100 vs 1:87 verhoudingen.

Ten slotte nog enige detailfoto’s van het geklinknagelde staalwerk van deze vakwerkbrug. Dubbele hoeklijnen die als stijl en diagonaal onderling genageld zijn en tevens aan de hoofddrager vastzitten. Op meerdere plekken treffen we verstevigingen in de vorm van schetsplaten aan (situatie 2025). De bruggen zijn in de jaren 30 van de vorige eeuw nog verstevigd.

