De Alternatieve Wutacht Tal Bahn AWTB ligt in het Schwarzwald en deels in het Wutachtal , het Randen en Baar gebied. Dit is op deze kaart goed zichtbaar. De Bodem ligt hier in lagen onder 45 graden gekanteld, waardoor vele bodemsoorten aan de oppervlakte komen. Vooral Muschelkalk (krijtmergel), Keuper, Dogger en Malm zijn zichtbaar.

Wutach,Schwarzwald, Oberlauf.Geologischer Schnitt, west-ost.Südwestdeutsche Schichtstufenlandschaft ist.in der Wutachschlucht ideal aufgeschlossen..Basiert auf Publikationsfaltblatt des BNL-Freiburg, 1998

Het landschap is te typeren als heuvelachtig, glooiende graslanden of akkers met bossages (o.a. krent) en steile kalkrotswanden met dichte bebossing.

De bossen bestaan zowel uit loofhout als naaldhout. De akkerbouw biedt gele koolzaadvelden en graanvelden. Het landschap is als achtergrond beschikbaar bij Faller .

De typerend beelden van de Wutachschlucht, en bergen rondom de Wutachtalbahn zijn inspiratie voor het landschap van de modelbaan.

Om de modelbaan zijn een aantal scénes van landschappen op 1 of meerdere modules ingericht:

Bahnhof Weizen met daar achter de Weilerkehrtunnel kenmerkt zich door een houten perronoverkapping en daarachter een heuvel met bos dat bestaat uit loof- en naaldhout en een enkel bospad en kleine weide. Naast het rails staat een Wasserkran en een betonnen Watertoren om de locomotieven van water te kunnen voorzien.

Bij de Wutachbrücke is de rivier de Wutach uiteraard vorm gegeven met steile beboste wanden. Het voormalige baanwachtershuis bij de uitgang uit de Weilerkehrtunnel, is inmiddels particulier bewoond.

De omgeving van Bahnhof Grimmelshofen toont zich als een steile beboste heuvel en met een stenen keerwand en eenvoudige onverharde toegangsweg. De Spiegelhalde-asfaltweg klimt na de onbewaakte spoorwegovergang de heuvel omhoog.

Bij het Fützenviadukt lopen twee wegen (B314) en de Kommenbach onder het viaduct door en is een boerenwoning zichtbaar.

Bahnhof Fützen is 1:100 nagebouwd en vooral van de straatzijde zichtbaar. De Museumbahnstrasse is met nabij de Güterrampe nagebouwd.

Het BW Fützen (Versorgungsanlage) aan de Bohlweg is met 2 locomotiefloodsen en inspectieputten, ontslakput, waterkranen, bokkraan en een vlampijpblaasinrichting vormgegeven.

De halte Wutachblick is voorzien van een Holzverladungstelle naar periode III. Omliggend zijn bossages aangebracht.

Het Bahnhof Epfenhofen nabij het Epfenhofenviadukt ligt op een hoger deel van een grasweide met fruitbomen.

Het Epfenhofenviadukt zelf ligt boven een diep ingesneden dal waar woningen met tuinen en wegen zichtbaar zijn.

Hierna volgt de Kommenbach lus waar het spoor een insnede met struiken heeft en langs de B315 loopt.

Dan draait het spoor naar het Biesenbachviadukt dat een met weide met slenken overspant waar tevens bospaden lopen. Het spoor draait weg naar de Buchbachtunnel en heeft bossages op de steile heuvel die daar ligt. Boven op de Buchberg is de Vier-Bahnen-Blick opgenomen die zicht geeft op de Viadukten van de Wutachtalbahn.

Wanneer de Buchbachtunnel is genomen doemt het Bahnhof Zollhaus-Blumberg op dat tegen een bebouwde heuvel aan ligt. Hier zien we het karakteristieke deel opengewerkte station en Reiterstellwerk, Wasserkrane en perron van de 3er-Ringzug naar Immendingen.