Weizener Baileybrug

geplaatst in: Bruggen, Diversen, Weizen | 0

Al geruime tijd broed ik op het inpassen van een Baileybrug in de modelspoorbaan van Alt Wutachtalbahn. Hoewel ter plekke geen Baileybrug is te bekennen, mag dit ingenieuze concept op een modelbaan eigenlijk niet ontbreken. En zeker niet op een modelversie van een spoorlijn die het predicaat “Toonbeeld van de ingenieurskunst” draagt. De Baileybrug werd door generaal Bailey geperfectioneerd (“bedacht”) en na eerste gebruik in Noord Afrika, vanaf 1942 industrieel in massaproductie genomen. Er zijn dan ook meer dan 8000 van dergelijke bruggen gemaakt en geslagen. Je leest daar meer over via deze link of op het Internet. Baileybruggen worden nog steeds als noodbruggen gebruikt en zijn zowel in de magazijnen van legers als commerciële bruggenbouwers te vinden. Een blijvertje dat is wel duidelijk.

Het principe van de Baileybrug

In de modelspoorbaan Alt Wutachtalbahn is een Baileybrug gepland die een slordige 27,5 meter als spoorwegviaduct moet overbruggen. Dat impliceert, zo is af te lezen in de belasting-tabellen die bij de handleiding meegeleverd werden, dat over 9 velden lang, een 2 eenheden hoog en 3 eenheden dik, dragers moeten worden gebouwd aan weerzijden van de brug. Het brugdek wordt opgebouwd uit de standaard vloerdelen hier elk ondersteund door 4 standaard draagbalken. Daarmee kan deze brug ruimschoots 70 ton dragen. De dwarsdoorsnede is zichtbaar op de onderstaande foto.

Dwarsdoorsnede modelversie van de Baileybrug met extra liggers

Om je tevens een indruk te geven waar deze in de modelbaan komt te liggen is onderstaande foto gemaakt.

Ligging bij de inrit naar Bahnhof Weizen (rechts)